13 oktober 2022
Als je aan locatie manager Elles de Boer van Martha Flora in Bavel vraagt waarom zij Familienet in huis heeft gehaald kan ze dat haarfijn uitleggen. Ze begint met een veelzeggend voorbeeld.
Elles: “Hier kwam onlangs een vrouw met dementie wonen, die hals-over-kop haar eigen woning moest verlaten omdat het niet langer ging. Ze was heel erg in de war en de dochter wist zich geen raad meer. De vrouw was altijd dol op bloemen geweest en met dat gegeven hebben we wat gedaan. We zijn al na een week met haar naar de markt gegaan, hebben bloemen gekocht en samen hebben we die geschikt. Natuurlijk zijn er foto’s gemaakt en die hebben we op Familienet gezet. Wat de dochter zag kon ze bijna niet geloven. Ze zei: ‘Ik las in het Elektronisch Patiënten Dossier wel dat het goed met haar ging en dat jullie naar de markt waren geweest. Maar door de berichten op Familienet drong het pas echt tot me door.’ Het gaf de dochter een heel erg goed gevoel.”
Elles de Boer van Martha Flora:
“Wat de dochter toen zag kon ze haast niet geloven”
Reacties
Elles formuleert de kern van Familienet mooi: “Met Familienet kun je mooie momentjes vangen en doorgeven.” Bij Martha Flora wordt gewerkt met zeven uitgangspunten, die allemaal zijn gericht op het levensgeluk van de bewoners. Elles: “Familienet helpt ons om onze intenties te delen met familieleden. Dat vinden medewerkers ook erg fijn, want op Familienet krijg je vaak positieve reacties en complimentjes. Soms vraagt een familielid: ‘Ik zie mijn moeder niet op de foto, was ze er wel bij?’. Zo’n vraag kun je snel beantwoorden, zodat men niet met onzekere gevoelens blijft zitten.”
Familie eerst
Elles de Boer had bij haar vorige werkgever al ervaring opgedaan met Familienet: “Een heel gebruiksvriendelijke tool”, noemt ze het. “Toen ik bij Martha Flora kwam werken voelde ik bij familie behoefte aan andere informatie dan ze in het EPD lezen. Logisch, in het EPD staat de communicatie tussen professionals op de eerste plaats. Bij Familienet is dat anders. Daar richt je je helemaal op familieleden, waardoor onze relatie met hen merkbaar beter wordt.”
Inmiddels heeft de directie van Martha Flora besloten Familienet in 2022 bij alle 14 vestigingen in gebruik te nemen.